زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

عمره حدیبیه (قرآن)





در عمره حدیبیه مشرکین مکه نگذاشتند پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و مؤمنان داخل مسجد الحرام شوند، و نیز نگذاشتند قربانیهایی که با خود آورده بودند به محل قربانی برسانند، بلکه آنها را محبوس کردند.


۱ - مانع شدن مشرکان



قرآن کریم در مورد مانع شدن مشرکان کفرپیشه مکه، از اجرای عمره حدیبیه، به وسیله پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و مؤمنان می فرماید: «هم الذین کفروا وصدوکم عن المسجد الحرام والهدی معکوفـا ان یبلغ محله...» آنها کسانی هستند که کافر شدند و شما را از (زیارت) مسجدالحرام بازداشتند، و از رسیدن قربانیهای شما به محل قربانگاه مانع گشتند... .

۲ - قربانی در عمره حدیبیه



به همراه داشتن تعدادی قربانی از سوی پیامبر صلی الله علیه وآله و مؤمنان، در عمره حدیبیه می فرماید: «هم الذین کفروا وصدوکم عن المسجد الحرام والهدی معکوفـا ان یبلغ محله...» آنها کسانی هستند که کافر شدند و شما را از ( زیارت ) مسجدالحرام بازداشتند، و از رسیدن قربانیهای شما به محل قربانگاه مانع گشتند... . (مقصود از «الهدی» شترانی است که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم از مدینه به همراه خود برد تا در مکه، قربانی و ذبح نماید، اما مشرکان مانع شدند، لذا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم پس از صلح حدیبیه آنها را (در همان منطقه حدیبیه) ذبح کرد.)

۲.۱ - معنای معکوف


کلمه عکوف که مصدر کلمه معکوف است - به طوری که در مجمع البیان گفته به معنای اقامت در یکجا و ممنوع شدن از رفتن به این طرف و آن طرف است. اعتکاف در مسجد برای عبادت نیز به همین معنا است.

۳ - معنای تفسیری آیه



و معنای آیه این است که : مشرکین مکه همانهایند که به خدا کفر ورزیدند و نگذاشتند شما داخل مسجد الحرام شوید، و نیز نگذاشتند قربانیهایی که با خود آورده بودید به محل قربانی برسد، بلکه آنها را محبوس کردند. چون محل ذبح قربانی و نحر شتران در مکه است که قربانیان عمره باید آنجا قربانی شوند، و قربانیان حج در منی ذبح می‌شوند، و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) و مؤمنین که با او بودند به احرام عمره محرم شده و به این منظور قربانی همراه آورده بودند.

۴ - پانویس


 
۱. فتح/سوره۴۸، آیه۲۵.    
۲. مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج۹، ص۲۰۷.    
۳. فتح/سوره۴۸، آیه۲۵.    
۴. مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج۹، ص۲۰۵.    
۵. ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبائی، ج۱۸، ص۴۳۰.    
۶. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج۲۲، ص۹۱.    
۷. تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج۵، ص۴۳.    


۵ - منبع



فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «عمره حدیبیه ».    



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.